* Article In Bahasa Malaysia

Wadai Balungan Hayam … Apa tu? Mungkin agak pelik kalau bukan orang Banjar yang terdengar ‘wadai balungan hayam’ ini. Sebenarnya ianya sejenis kuih tradisional orang banjar seangkatan dengan ‘wadai kipeng’ yang agak ‘rare’ walaupun dalam masyarakat Banjar itu sendiri.wadai balunngan hayamSudah agak lama [Bb] tak makan kuih ini, selalunya kalau kat kampung memang ada la keluarga yang buat kuih ini. [Bb] sendiri pun tak pasti asal usul nama kuih tersebut tapi mungkin ‘Balungan Hayam’ tu sempena bentuk daun pisang yang dibungkus tu berbentuk ‘Balungan AYAM’ kot … kalau kita perhati ayam jantan ada macam tanduk@telinga kat atas kepala …haaa itu la balungan hayam. Ini teori [Bb] je sebab macam arwah ibu [Bb] pernah bagitau. Masa [Bb] kecik-kecik dulu memang  suka makan kuih ni sebabnya [Bb] memang gemar makan kuih-kuih kukus dan manis.
Bahan-bahan asas nak buat doh kuih ni ialah ringkas je iaitu Tepung pulut, Air, garam, minyak masak, Daun Pisang dan inti kelapa muda yang telah dimasak dengan gula merah ( nak sedap letak durian ). Mula-mula bancuh la tepung pulut tu  dan diuli bulat-bulat sebesar penumbuk kanak-kanak macam dalam gambar bawah ini.
Selepas itu kita leperkan@canaikan di atas daun pisang yang telah dilayur atas api dan telah disapu dengan minyak masak. Minyak masak disapu keatas daun supaya kuih tak melekat bila dah masak nanti dan rasanya akan berlemak sikit.wadai balungan hayamLangkah seterusnya kita letak intinya….Inti dibuat dari kelapa muda yang telah siap dimasak bersama gula merah dan dicampur durian untuk rasa yang lebih sedap. Dah taruk inti kita lipat dua …ala macam nak lipat kuih karipap tu , cuma hati-hati jangan inti terkeluar pulak. Bila dah cantik dan lipat daun pisan tu sekali kita gunting bahagian tepi untuk membentuk ianya seperti dalam gambar dibawah.wadai balungan hayam
wadai balungan hayam

Bila semuanya dah siap boleh la letak dalam periuk kukus untuk proses terakhir iaitu mengukus kuih ‘balungan hayam’ ni . Susun cantik-cantik dan pastikan tiada yang melekat. Setelah dikukus dalam 40 minit boleh la dihidangkan ….ermmmm pasti sedap.

Gambar dibawah anda boleh lihat bagaimana hasilnya ‘Wadai balungan hayam’ yang sudah agak jarang ditemui hata dalam masyarakat Banjar sekarang.

wadai balungan hayam
Wadai balungan hayam